Keynote “Blikopener: een doorkijk naar de werkplaats in 2030”

De werkplaats van de toekomst zal niet meer lijken op de werkplaats zoals we ze nu kennen waar onderhoud en reparatie aan auto’s wordt uitgevoerd. Dit komt door veranderingen van verschillende aard zoals: nieuwe technologie, zorg voor het milieu, een andere toekomstvisie op mobiliteit en ook een andere status rondom autobezit. Deze veranderingen leiden tot grote onzekerheid bij mkb-ondernemers over hoe de voertuigontwikkelingen voor de toekomst zullen uitpakken en hoe deze de onderhoudsvraag zullen beïnvloeden.

De belangrijkste ontwikkelingen zijn: Connectiviteit, Autonoom rijden, Samen rijden en Elektrificatie (CASE). Eerdere onderzoeken hebben inzichten opgeleverd welke voertuigontwikkelingen een rol gaan spelen, maar boden voor de ondernemers nog geen handvatten hoe zij hun onderhoudsprocessen kunnen veranderen, welke kansen deze veranderingen bieden en welke kennisontwikkeling noodzakelijk is om in de veranderde wereld te kunnen blijven bestaan.

De resultaten van het onderzoek ‘Werkplaats op Weg’ zijn voor het mkb, de onderwijsinstellingen en brancheorganisaties vertaald naar bruikbare online tools om strategische en tactische keuzes voor de toekomst te kunnen maken. Er zijn zes potentiële bedrijfstypes voor het mkb gedefinieerd. Met praktijkonderzoek, casestudy’s en interviews is vastgesteld wat deze bedrijfstypes betekenen voor het uitvoeren en organiseren van werkzaamheden in de werkplaats en is vastgesteld dat dit consequenties heeft voor automotive opleidingen.

Over Arno van der Steen

Arno richt zich op human interest en gedrag van gebruikers, de kennis over ADAS bij mensen in verkoop, reparatie en onderhoud binnen merkdealers en universele autobedrijven en de gevolgen van communicatie over ADAS op de verkoop, de implementatie en het gebruik van ADAS. 

Arno heeft bijna 35 jaar ervaring op het gebied van automotive detailhandel en intelligente mobiliteit. Hij studeerde Bestuurlijke Informatiekunde aan de Universiteit van Rotterdam. Hij begon zijn carrière in de autobranche als organisatieadviseur voor autobedrijven en reparatie & onderhoud. Hij werkte bij BOVAG als Manager Onderzoek, was secretaris bij verschillende dealerverenigingen, manager van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit, mede-initiatiefnemer van de Vereniging voor Elektrische Rijders en Mobiliteitsadviseur bij de gemeenten Arnhem en Nijmegen. Arno heeft een diverse projecten uitgevoerd met betrekking tot reparatie & onderhoud van ADAS, de toekomst van de autobranche en het gebruik van intelligente mobiliteit.