Balanceren van de auto

Trilling in een auto = balanceren?
Resonantie in een auto = balanceren?
Naar een kant toe trekken van de auto = balanceren?

Auto’s kunnen steeds meer dingen zelf als er mee gereden wordt. Hierdoor wordt er ook meer gevraagd aan comfort door de bestuurder. Niets is vervelender als een auto met een trillend stuur doordat er een onbalans is tussen band en velg. Wat vervelender is als de auto resoneert of naar 1 kant toe trekt.

Banden en wielen worden met precieze gemaakt door de banden- en wielenfabrikant en er moet rekening gehouden worden met de door de autofabrikant gestelde eisen en normen. Hoe kan het dan dat bandenmerk X voor een specifieke auto beter is qua conform dan bandenmerk Y ?

Tijdens deze kennissessie geven wij uitleg over onbalans, trillingen en resonantie en hoe je dit met de juiste balanceerapparatuur kan optimaliseren of problemen kunt oplossen. We bespreken een stukje theorie en laten je zien doormiddel van krachtvariatie meting balanceren (Road Force) welke metingen mogelijk zijn.

Sessieleiders
Gijs van Amerongen, Trainer SVOB/ Verkoopdemonstrateur bij Explora BV
Rick Zeeman, Manager opleidingen SVOB